Veel gestelde vragen

Welkom op de FAQ pagina van DeKassa. Op deze pagina proberen we de meest gestelde vragen te beantwoorden. Hierdoor kunt u weer snel verder met hetgeen dat u het liefst doet: ondernemen. Dit is een «levend document»: wanneer een bepaalde vraag regelmatig vanuit onze klanten komt, zullen wij het antwoord toevoegen aan deze FAQ. 

Mocht u geen antwoord vinden op de vraag waar u nu tegenaan loopt, meld ons dit via servicedesk@DeKassa.nl.

Categorieën

 

Welke Mix & Match kunnen gebruikt worden?

2 oktober 2024

Op dit moment hebben we de mogelijkheid om drie soorten Mix & Match aan te maken. 1 - Bedrag korting Een aantal EAN’s waarover een bedrag korting wordt gegeven (ongeacht de verkoopprijs). 2 - Percentage korting Hetzelfde als hierboven beschreven maar dan wordt in plaats van een bedrag een percentage korting gegeven over het aantal artikelen binnen de voorwaarden van het opgegeven aantal.  Als bij...

Lees meer »

Hoe kan ik met Mix & Match werken?

2 oktober 2024

Als de module Mix & Match is aangeschaft dan is deze te benaderen via het hoofdmenu van het programma en dan te kiezen voor Artikelbeheer en dan Mix & Match. Als dit wordt gekozen dan wordt het Overzicht Mix & Match getoond. Met de knop Bekijken kan een M&M worden bekeken. Door op de knop Toevoegen te klikken kan een M&M worden toegevoegd. Als een M&M gewijzigd moet...

Lees meer »

Het “Overzicht Omzetbelasting” ontbreekt

17 januari 2021

Wanneer u de financiële module heeft, hoort hier ook het overzicht omzetbelasting bij. Deze staat echter niet standaard aan bij alle accounts die u heeft. Mocht een van uw accounts deze toch mogen inzien, neem dan contact op met de DeKassa Servicedesk via servicedesk@DeKassa.nl. Zij zullen dit voor u aanzetten.  

Lees meer »

Wat is het telefoonnummer van deKassa Servicedesk?

16 september 2020

DeKassa servicedesk kunt u bereiken voor vragen: Over de backoffice: bel 085 - 401 3784 of stuur een e-mail naar servicedesk@dekassa.nl In het weekend wordt u doorgeschakeld naar de storingsdienst.   Over de frontoffice kassa en randapparatuur: bel Retailpoint op 023 - 531 2632

Lees meer »

Backup terugzetten

16 september 2020

Er wordt regelmatig automatisch een backup gemaakt van de gegevens van uw account. Is het gewenst dat backup wordt teruggezet neem dan contact op met DeKassa servicedesk. Realiseer u wel dat alle handelingen na het tijdstip van de backup door u zelf opnieuw moeten worden uitgevoerd.

Lees meer »

Communicatie reeds gestart

16 september 2020

Als u een melding krijgt dat de communicatie van bijvoorbeeld een export al is gestart, heeft DeKassa dit proces al eerder gestart en is nog niet afgerond. Dit kan liggen aan een collega die deze functie vanuit een ander account deze actie al heeft gestart of een automatisch lopen proces. In principe moet u dus wachten tot het proces is afgerond. Als een proces echter duidelijk is afgebroken of blijven...

Lees meer »

Hoe werkt het bestellen?

16 september 2020

Wanneer het Bestellen onderdeel is van het afgesloten abonnement, ziet u rechts op het Dashboard een knop Bestellen. De werkwijze is als volgt: Scannen Ga met een scanner of handterminal door de winkel, en scan de artikelen die u wilt bestellen. U scant of EAN-codes of de bestelnummers.   Laden scanbestand op computer Sluit de scanner aan op een PC of laptop...

Lees meer »

Uitloggen en problemen met inloggen

16 september 2020

Verlaat de applicatie wanneer u stopt met werken via het kruisje rechtsboven om het window te sluiten. Er kunnen problemen ontstaan (bijvoorbeeld met de import wanneer deze draait) wanneer u probeert een tweede keer in te loggen. Hervat dus de sessie wanneer u al ingelogd bent, en start alleen een nieuwe verbinding wanneer u nog niet bent aangemeld. Mochten er problemen zijn ontstaan met...

Lees meer »

Welke financiële rapportages zijn beschikbaar?

16 september 2020

Wanneer u de Financiële module afneemt, ziet u in het menu een optie Financieel. Voor het maken van de financiële overzichten worden de kassabon-gegevens geautomatiseerd vanuit de Point Of Sale ingelezen in de Backoffice. Dit gebeurt meestal eens per uur. Via het menu zijn de volgende rapporten beschikbaar: Omzet per dag In dit rapport ziet u - in een geselecteerde week - de omzet per afdeling...

Lees meer »

Hoe druk ik een PLU-lijst af?

16 september 2020

Voer de volgende stappen uit: Kies in het menu voor Artikelbeheer - Printen - Artikelen   Klik op het kleine vierkante blokje rechts van het invoerveld   Selecteer het gewenste rapport en kies Selecteer   Kies de Printen knop, en wacht even   Kies nu in het menu voor Exporteren - Exporteren PDF, voor het rapport...

Lees meer »

Hoe wijzig ik artikelen met PLU code van kassa naar weegschaal en andersom?

16 september 2020

Als u de instelling van een PLU code op het tabblad weegschaal aanpast moet het artikel opnieuw gestuurd worden. Dit doet u door eerst de instelling op het tabblad weegschaal aan te passen en daarna het artikel te forceren zodat een nieuw artikel wordt aangemaakt.   Het forceren doet u door vervolgens het vinkje winkelassortiment uit en daarna weer aan te zetten en bevestigen via OK. Let...

Lees meer »

Hoe stuur ik artikelen met PLU code naar de weegschaal?

16 september 2020

Dit is momenteel mogelijk voor weegschalen van Ishida en Mettler Toledo (Mira): Ishida De gegevens voor de Ishida kunt u vanaf deKassa applicatie op internet klaar zetten, waarna de weegschaal deze kan ophalen. De weegschaal dient toegang te hebben tot internet, eenmalig wordt de locatie van de artikelgegevens in de software bij de weegschaal ingesteld.   Mettler Toledo Bij de Mira...

Lees meer »

Hoe stuur ik artikelen met PLU code naar de kassa?

16 september 2020

AGF stuks artikelen kunt u rechtstreeks naar de kassa sturen en oproepen met een PLU code. Nadat PLU code is toegekend krijgt u de keuze Weegschaal, Wicht of Scannerscale. Zet geen vinkje en druk op OK. Er wordt vervolgens een PLU artikel aangemaakt met de prijs per stuk ongeacht of de inhoud/eenheid kg of stuks is De PLU code staat dan klaar voor export naar de kassa.  

Lees meer »

Welke PLU codes kan ik als winkelier gebruiken?

16 september 2020

U kunt zelf PLU codes in de range 100 t/m 949 toekennen. De overige codes worden al door anderen gebruikt: PLU codes 1 t/m 99 gebruikt de afrekenkassa voor het toetsenbord   PLU codes 950 t/m 999 gebruikt de afrekenkassa voor de statiegeld bedragen   PLU codes 1000 t/m 9998 worden door de leveranciers gebruikt, volgens de standaards van het CWA   PLU code 9999 wordt gebruikt...

Lees meer »

Hoe werk ik met eigen acties?

16 september 2020

De werkwijze is als volgt: Invoeren van de eigen acties Kies op het Dashboard voor Acties, en kies in het Overzicht van Acties de knop Toevoegen   Vul in het scherm Toevoegen Actie: de Ingangsdatum, de Einddatum en een Omschrijving van de actie Doe nu voor elk van de artikelen van de actie: - kies de knop Toevoegen, er verschijnt het scherm Toevoegen Artikel...

Lees meer »

Hoe kan ik met acties werken?

16 september 2020

Voorkeur heeft om de acties over te nemen zoals aangeleverd door de CWA leveranciers. Mocht u toch zelf acties willen invoeren, dan kan dat, ga dan naar de beschrijving in de volgende paragraaf. Neem allereerst contact op met de CWA servicedesk (06 - 2266 7943) om de aanlevering van de acties voor de gewenste leveranciers te starten. In eerste instantie wordt de aangeleverde looptijd van de actie...

Lees meer »

Hoe wijzig ik de leverancier bij een artikel?

16 september 2020

Doe dit als volgt: Kies voor Artikelen in het dashboard   Zoek het betreffende artikel op   Dubbelklik op het artikel om de gegevens te wijzigen   Kies tabblad leveranciers   Kies het blokje voorkeursleverancier   Selecteer de gewenste leverancier   Druk op de knop Selecteer   Druk op OK Hiermee wordt er een schapkaart aangemaakt...

Lees meer »

Hoe druk ik schapkaarten af?

16 september 2020

U kunt de schapkaarten printen direct nadat u de artikelgegevens naar de kassa in de winkel heeft gestuurd. Dit werkt als volgt: Kies de knop Schapkaarten middenonder het dashboard.   Selecteer een regel met het als eerste af te drukken schapkaart formaat, en klik op de printer knop links onder. Het aantal schapkaarten met het aantal pagina's wordt getoond.   Kies nu de knop...

Lees meer »

Hoe onderhoud ik de prijzen van de artikelen?

16 september 2020

Via de CWA ontvangt u: Prijzen: voor nieuwe artikelen Prijswijzigingen: voor artikelen in het winkelassortiment U kunt van deze prijzen afwijken. Het eenvoudigst is om dit te doen via Accorderen mutaties: Nieuwe artikelen Ga naar tabblad Nieuwe artikelen en vul bij elk gewenst artikel de kolommen Eigen Inkoop en Eigen Verkoop. Dubbelklik op een prijs...

Lees meer »

Hoe voeg ik zelf een nieuw artikel toe?

16 september 2020

Dit is mogelijk, echter aanlevering door de leverancier via de CWA heeft de voorkeur (dit is voor iedereen minder werk). Neem daarom bij ontbreken van CWA artikelgegevens contact op met de CWA Servicedesk op 06 - 2266 7943. Het is niet altijd wenselijk om een nieuw artikel toe te voegen. Bijvoorbeeld in de situatie dat een leverancier de EAN code van een artikel wijzigt, bij gelijkblijvend bestelnummer.

Lees meer »

Artikel is niet toe te voegen aan een actie

16 september 2020

Wanneer een artikel zich niet laat toevoegen aan een actie, kan de oorzaak zijn dat er geen leveranciersartikel voor dit artikel is gemaakt. Dit doet zich voornamelijk voor indien het een handmatig ingevoerd artikel is.   Zoek het artikel via ARTIKELBEHEER > ARTIKELEN en ga naar het tabblad LEVERANCIERS. Hierbij dient de voorkeursleverancier gekozen te zijn en deze ook voor te komen...

Lees meer »

Wat moet ik doen wanneer de Point Of Sale een barcode niet kent?

16 september 2020

Controleer op de POS of het mutatieblokje midden bovenaan het scherm groen is. Is dit rood? Dan is er geen verbinding met de server en dan zijn de laatste mutaties niet verwerkt. Neem contact op met DeKassa servicedesk.   Toets vervolgens op de POS de barcode cijfers in om te controleren of de barcode niet is beschadigd.   Ga na of het artikel al in het winkelassortiment is opgenomen Kies...

Lees meer »

Wat te doen wanneer wijzigingen niet in de Point of Sale zijn aangekomen?

16 september 2020

Er zijn de volgende mogelijkheden: De mutaties zijn nog niet verstuurd. Op het dashboard staat rechtsboven het aantal nog te exporteren Nieuwe artikelen en het aantal Prijs wijzigingen. Wanneer hier aantallen staan, start dan eerst de export via de keuze Exporteren op het dashboard en de knop Exporteren.   De mutaties zijn nog onderweg. Controleer via de knop Meldingen log op het Dashboard...

Lees meer »

Hoe stuur ik een artikel opnieuw naar de Point of Sale?

16 september 2020

...

Lees meer »

Hoe breng ik de artikelwijzigingen in de Point of Sale?

16 september 2020

Voer de volgende stappen uit: Accordeer de wijzigingen, kies hiervoor de knop Accorderen mutaties op het dashboard.   Op tabblad Nieuwe artikelen vinkt u de artikelen aan die u in het winkelassortiment wilt opnemen. Indien u wenst, kunt u er ook voor kiezen een eigen prijs toe te kennen aan de artikelen. U dubbelklikt hiervoor op Inkoop of Verkoop bedrag dat u wenst aan te passen in de kolommen...

Lees meer »

Hoe weet ik dat er wijzigingen vanuit de CWA zijn geïmporteerd?

10 september 2020

Op het dashboard staat links boven de datum van de laatste import.   Hieronder staan de aantallen te accorderen Nieuwe artikelen & respectievelijk de Prijs wijzigingen.  

Lees meer »

Hoe importeer ik de artikelgegevens vanuit CWA?

10 september 2020

Per winkel is afgesproken hoe vaak het artikelbestand automatisch wordt geïmporteerd. Op uw dashboard ziet u linksboven, in het vak bij Importeren Artikelen, de datum van Laatste import. Hierdoor weet u hoe recent uw ingelezen gegevens zijn. Kies op het dashboard links de knop Importeren artikelen. Er volgt een vervolgscherm, u kiest hier de knop Importeren, waarmee de import start.   Wacht...

Lees meer »

Wanneer zijn er artikelgegevens vanuit CWA te importeren?

10 september 2020

Elke werkdag om 6 uur 's ochtends zijn de actuele artikelgegevens vanuit het CWA beschikbaar, hiernaast vrijdagavond om 20 uur.  

Lees meer »

CWA artikel niet in DeKassa / EAN-Wissel

10 september 2020

Volgens de CWA regels mag een bestelnummer niet hergebruikt worden voor een andere EAN code of een ander product. Helaas komt het de laatste tijd vaker voor dat leveranciers dit toch doen en laten dan ook het oude EAN nummer op actief staan.  Om deze EAN-wissel op te lossen moet u de volgende stappen uitvoeren: Ga naar Artikelbeheer ? Leverancier Artikelen en zoek het artikel op het...

Lees meer »

Wat betekent dat een artikel de status Gesaneerd heeft?

10 september 2020

Een artikel heeft een status, deze leest u rechts boven op het detailscherm van de artikelgegevens. Er zijn twee waarden mogelijk: Actief en Gesaneerd: Actief betekent dat het artikel te bestellen is bij de leverancier. Gesaneerd betekent dat het artikel niet meer te bestellen is bij de leverancier. Een dergelijk artikel kan nog wel in de winkel voorkomen. Ongeacht de status worden de gegevens...

Lees meer »

Hoe vind ik een artikel?

9 september 2020

Wanneer een PLU-artikel nog niet gekoppeld is aan een PLUcode van de winkel: kies via het menu Artikelbeheer en vervolgens PLU artikelen. Voor artikelen met EAN code, en artikelen met gekoppelde PLU code: kies de knop Artikelen op het Dashboard.   U kunt een artikel opzoeken met een van de rubrieken EAN Code (indien geen PLU artikel), PLU Code, Omschrijving of Merk.

Lees meer »